Gymnastik

Svenska B

Ja nu kommer vi till gymnasitken. Eftersom ja, de kommer ju bara att blir de denna vecka. Kommer typ inte att bli någonting om mitt liv. Eller jo, men bara om träningslivet. Inge annat. Så de får ni ha koll på på nått annat sätt. Men till saken. Jag sa ju att jag skulle förklara vad man gör på matta, trampett och fristående. Så jag har ingenting att göra nu så jag ska då försöka mig på att förklara en sak iallafall och sen de två andra imorgon kanske. Eller vad säger ni? Blir nog bra.

Så vi kan väl börja med matta då eftersom att de var de första jag skrev. De finns massor med olika typer av matta men jag tänkte nämna två. Matta de är en väldigt avlång rektangel där man springer och gör ex. kullerbytta om man är liten, och sen kanske flickis om man har blivit lite större. Vi har en typ av matta i våran förening som kallas tumbling. De är ett golv med svickt i sig så att man ska få lite studs och så att de ska bli lite lättare att utöva de svårare övningarna. Tumblinget är uppbyggt med glasfiberstänger som är tvärgående och sen så har man två mattor över så att de ska bli mjukt och ge mycket studs.

Sen finns de också ett golv som inte är lika vanligt nu som heter sviktgolv. De är uppbyggt med staka kuddar under och sen är de två träskivor som ligger ovanpå och sen lägger man till en matta så att de ska bli mjukt. De gör också så att man får mer studs men eftersom att tublinget har utvecklats så används de inte lika mycket längre. Men de förekommer på ex. regionfinalen som kommer att vara nu i helgen.

Om de nu finns någon som skulle vara jätteintresserad att kolla efter mer om tubling och annat så gå då in på www.gymanstik.se och se vad ni kan hitta där.


Här har vi stina som ska köra en hadvolt på vårt fina tubling! :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0