FAR, FÅR FÅR FÅR? NEJ MIN SOM FÅR FÅR INTE FÅR, FÅR FÅR LAMM!

Ja, då ska vi se. Min älskade vän Alexandra Carlsson har en vän. Och han kan inte förstå sig på varför vissa får blir svarta! Jag som då nästan inte är en bonde ska försöka förklara för honom hur detta går till. Men skyll inte på mig om detta inte är rätt. Men jag är ganska säker.
Det är samma sak som om man blir blåögd eller brunögd. Det handlar om vilka kromosomer som är recessiva eller vad det nu heter. Alltså vilka kromosomer som är "starkare" än den andra. Jag skulle tro att det flesta har gjort korsningsscheman för att kolla om någon ska bli blåögd eller brunögd. Det är samma sak med färg. Så om de alltså är två vita får som parar sig så kan det ändå vara så att ett av fåren har kromosomer som gör att de blir svarta får. Och om mamman har det också och båda är "det starkare" så finns det en chans på 25% att deras lamm blir svarta! Jag tror ingen kommer att fatta det här men jag gjorde mitt bästa!
Stort B skulle kunna vara vita får och litet b skulle kunna bara svarta får. Så då ser ni att längst ner till höger så skulle de alltså ha blivit ett svart får om fåret var en kille. Om jag inte minns fel. Förstår du Hvite Jente Henrik Norsk Bag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0